Kompasset: Analyse og strategi

Hvordan gør I en forskel?

Kunsten er at bruge analyse og strategi med den nødvendige kreativitet, så den ikke ender med at stå og samle støv i en direktionsreal – men kommer til at leve, ånde og sparke! Handpicked kan hjælpe jer med dette. Vi holder til nær København på Sjælland, men arbejder for virksomheder i hele landet.

Medarbejdere i enhver virksomhed og organisation har behov for et fast holdepunkt for at vide, hvorfor de går på arbejde netop hér hver dag.

Jo bedre en organisation formår at definere sig selv og træde i karakter, desto større motivation, engagement og loyalitet kan du opnå hos medarbejderne. Og desto mere betyder organisationen for kunderne og øvrige interessenter.

Analyse og strategi bør anvise, hvad virksomheden står for – og definere hvad strategien indebærer for medarbejderne og interessenterne. Dermed ved medarbejderne, hvilke målbare mål og handlinger, de skal leve op til for at realisere strategien.​

DNA'et beskriver virksomhedens eksistensberettigelse

​Mission

Hvad er det særlige, I står for?

  • Hvem vil I gøre noget særligt for, og hvordan vil I gøre det?
  • Det strategiske fundament, som danner grundlag for samtlige fremtidige beslutninger og handlinger.
  • Beskriver det helt unikke ved jeres virksomhed eller organisation.
  • Det skal være troværdigt og bevises i ord og handling.

Vision

Hvad drømmer I om at opnå? Hvilken attraktive ledestjerne ønsker I, at alle i organisationen arbejder hen imod?

  • ​Den overordnede ledestjerne, som driver virksomheden eller organisationen.
  • ​Beskriver hvad I drømmer at opnå - f.eks. på en 10 års horisont, hvis alle jeres ønsker går i opfyldelse.
  • ​Skal derfor være særdeles ambitiøs, men ikke urealistisk.
  • Aldrig bare en fremskreven målsætning. Gerne et billede, som alle kan se og forstå, og som er inden for syne, men (endnu) uden for rækkevidde.

Kompetencer

Hvad kan I, og hvad vil I gerne kunne?

  • Jeres kerneydelser i forhold til de primære målgrupper.
  • F.eks. fysiske produkter og services/rådgivning, som I stiller til rådighed.
  • De kompetencer, som I måske endnu ikke besidder, men som I mener, interessenterne efterspørger.

Omdømme

Hvordan ønsker I at blive opfattet af de vigtigste interessenter?

  • ​Det ry eller image, I ønsker at opnå – det vil sige de ord/udsagn I ønsker, at de prioriterede interessenter skal udtrykke, når de i fremtiden beskriver jer.

Værdier og leveregler

Hvad binder jer sammen, og hvordan samarbejder I?

  • ·​De nøgleord som beskriver jeres værdier og holdninger, og dermed afspejler, hvordan I arbejder og agerer sammen med kolleger, kunder, samarbejdspartnere og øvrige interessenter.

Når du har givet et klart, enkelt og entydigt svar på ovenstående, har du beskrevet det unikke DNA, som er fundamentet for jeres strategi. Og bare rolig: det hele kan stå på et A4-ark!

Kontakt os

DNA’et beskriver virksomhedens eksistensberettigelse

Mission

Hvad er det særlige, I står for?

  • ​Hvem vil I gøre noget særligt for, og hvordan vil I gøre det?
  • ​Det strategiske fundament, som danner grundlag for samtlige fremtidige beslutninger og handlinger.
  • Beskriver det helt unikke ved jeres virksomhed eller organisation.
  • ​Det skal være troværdigt og bevises i ord og handling.

Kompetencer

Hvad kan I, og hvad vil I gerne kunne?

  • ​Jeres kerneydelser i forhold til de primære målgrupper.
  • ​F.eks. fysiske produkter og services/rådgivning, som I stiller til rådighed.
  • ​De kompetencer, som I måske endnu ikke besidder, men som I mener, interessenterne efterspørger.

Værdier og leveregler

Hvad binder jer sammen, og hvordan samarbejder I?

  • ​De nøgleord som beskriver jeres værdier og holdninger, og dermed afspejler, hvordan I arbejder og agerer sammen med kollegaer, kunder, samarbejdspartnere og øvrige interessenter.​

Vision

Hvad drømmer I om at opnå? Hvilken attraktiv ledestjerne ønsker I, at alle i organisationen arbejder hen imod?

  • Den overordnede ledestjerne, som driver virksomheden eller organisationen.
  • ​Beskriver hvad I drømmer om at opnå – f.eks. på en 10 års horisont, hvis alle jeres ønsker går i opfyldelse.
  • Skal være særdeles ambitiøs, men ikke urealistisk.
  • ​Aldrig bare en fremskreven målretning. Gerne med et billede, som alle kan se og forstå, og som er indenfor syne, men (endnu) udenfor rækkevidde.

Omdømme

Hvordan ønsker I at blive opfattet af de vigtigste interessenter?

·​Det ry eller image, I ønsker at opnå – det vil sige de ord/udsagn I ønsker, at de prioriterede interessenter skal udtrykke, når de i fremtiden beskriver jer.

Når du har givet et klart, enkelt og entydigt svar på ovenstående, har du beskrevet det unikke DNA, som er fundamentet for jeres strategi. Og bare rolig: det hele kan stå på et A4-ark!

Hvilken analyse og strategi skal I bruge?

Ifølge Den Danske Ordbog betyder strategi ”overordnet, langsigtet planlægning der især tager hensyn til endemålet”. Enklere kan det ikke formuleres. Det er straks sværere, når du skal udvikle en (brugbar) strategi.

I disse år er mange virksomheder på jagt efter analyse og strategi, som adresserer bl.a. nytænkning og disruption. Men prøv at tænke i øjenhøjde, hvis du står over for at udvikle virksomheden eller jeres ydelser.

Nedenstående systematik er en enkelt genvej til at vurdere bl.a. om der er stort potentiale i mersalg af dine ydelser til dine nuværende målgrupper – eller om du bør tænke over nye ydelser og/eller nye målgrupper.

Mere af det samme for de samme?​

Det samme for nogle nye?​

Noget nyt for de samme?​

Noget nyt for nogle nye?​

​Kunne du tænke dig at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med analyse og strategi, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi glæder os til at høre fra dig.

Er din virksomhed klar til at blive lidt klogere?

Hvis du vil i dialog med Handpicked eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Udfyld formularen, så svarer vi hurtigst muligt.

Virksomhed *
Navn *
Stilling *
Telefon *
E-mail *
Besked *
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt